Als je een bedrijfseigenaar bent die het proces van een echtscheiding doormaakt, kan het overweldigend zijn om uit te zoeken welke stappen je vervolgens moet nemen. Van het verdelen van activa tot het maken van een nieuw bedrijfsplan, er zijn veel dingen om te overwegen tijdens deze moeilijke tijd. Gelukkig hebben we enkele tips verzameld die kunnen helpen het proces soepeler en minder stressvol te maken.

Een gedetailleerd plan maken

De eerste stap in het proces van scheiden als ondernemer is het maken van een gedetailleerd plan. Dit moet alle informatie bevatten over je bedrijf of bedrijven, zoals hoeveel geld je op elke rekening hebt staan, evenals eventuele schulden of verplichtingen. Dit zal dienen als basis voor de verdeling van de activa tussen beide partijen tijdens de echtscheidingsprocedure. Bovendien is het belangrijk om je financiën nauwkeurig bij te houden, zodat je later indien nodig bewijs kunt leveren.

Bij het verdelen van bezittingen

Waarde bedrijf bepalen

Als het tijd is om je bezittingen te verdelen, zijn er verschillende factoren die in overweging genomen moeten worden. Eerst en vooral is er de waarde van je bedrijf zelf. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je bezit en de huidige marktwaarde, kan dit een van de grootste punten zijn waarover onderhandeld kan worden bij de afwikkeling van je scheiding. Het is belangrijk om met zowel een accountant als een advocaat samen te werken, zodat je een nauwkeurige inschatting kunt maken van wat je bedrijf waard is voordat er afspraken worden gemaakt.

Tijd om spullen te verdelen

Heb je eenmaal de waarde van je bedrijf bepaald, dan is het tijd om te bespreken hoe andere bezittingen tussen beide partijen verdeeld moeten worden. Dit omvat alles van investeringen in onroerend goed, bankrekeningen, aandelen en obligaties, voertuigen, pensioenfondsen, enz. Ook eventuele schulden wil je niet vergeten; daar moet rekening mee worden gehouden bij het bepalen wie er na de scheiding verantwoordelijk voor zal zijn.

Scheiden als ondernemer kan intimiderend zijn, maar door het stap voor stap te doen en gedurende het hele proces georganiseerd te zijn, wordt het veel beter beheersbaar. Van het maken van een gedetailleerd plan van je financiën tot het eerlijk verdelen van de activa tussen beide partijen – het bijhouden van elk detail zal helpen verzekeren dat alles correct en efficiënt wordt gedaan, zodat je met vertrouwen verder kunt gaan naar wat er na dit hoofdstuk in je leven professioneel en persoonlijk nog komt! Met deze tips in gedachten zou je je als ondernemer beter voorbereid moeten voelen op wat je te wachten staat tijdens een echtscheidingsprocedure!

Meer info over scheiden als ondernemer vind je op: https://pvhadvocaten.nl/.